Alla inlägg den 23 september 2008

Av Sofia Rehn - 23 september 2008 16:12

Hade en hyffsat soft dag i skolan idag vilket var väldigt skönt eftersom jag är så offantligt trött! De sista två lektionerna var inställda, så istället för att sluta klockan 5 så slutade vi kvart över 2.

På bussen hem hamnade jag bredvid en gubbe som är alkholist. Det känns så hemskt att säga det ordet men vet inte hur jag ska beskriva det på ett annat sett. Har sett honom flera ggr tidigare och tänkt att han ser ut som en snäll gammal morfar ungefär, bara synd att han dricker så mycket som han gör. När jag satte mig bredvid honom sa han "oj, jag kan flytta på mina påsar så får du bättre plats med din stora låda. Vad är det förnåt?" Han flyttade på sin påse med öl i, jag tackade och förklarade att det var en trumpet. Därefter följde ett samtal som höll på hela vägen hem. Denne äldre man, vars namn var Sven, var verkligen genomtrevlig och berättade  många historier om hur det var i Landvetter och Mölnlycke för 20 år sen och även om sitt barnbarn som är en pojke på 5 år som är jättesmart och läser och skriver flytande. Han berättade även om sitt gamla jobb som han hade uppe i Norrland och att luften är annorlunda där uppe så att man känner inte kylan på samma sätt. Dessa historier plus några till berättade han med glädje i sin röst över att ha någon som är glad åt att samtala med honom och som lyssnade. När jag satt där och tittade in i denne gamla mans ögon så kom jag på mig själv med att tänka "Han är säkert en underbar morfar med alla dessa historier och förklaringar över hur saker är" så tittade jag mig runt omkring i bussen och folk tittade väldigt konstigt på mig och de tittade på honom med en nedvärderande blick. Jag tycker inte alls att den här mysiga mannen ska behöva stå ut med det, men han är väl van och brydde sig inte.

När jag senare gick av bussen och sa hej då till honom kände jag mig gladare än vad jag gjorde när jag gick på bussen. Jag gick och funderade över den svenska normen, att man inte pratar med främlingar på bussen, att den är väldigt konstig! Visst, vissa gånger orkar man verkligen inte utan vill bara sitta för sig själv och lyssna på sin musik, men de gånger då en kvinna eller man börjat prata med mig så har jag bara tyckt att det är mer kul än obekvämt. Man borde våga prata mer med nytt folk, ordna så att bussarna blir som en träffpunkt när man vill träffa nytt folk.


Oj! nu måste jag rusa. ska ha spelning med Göta Lejon ute i Frihamnen här i Gbg. kom om ni vill höra lite go musik! vi börjar spela 18:00.


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vilken sorts inlägg vill just DU att Rehnet ska skriva?
 Seriösa och djupa inlägg om livet
 Hennes virriga och konstiga tankar
 Vad hon gjort under dagen och kläderna hon bär
 Allt rehnet behagar att skriva är värt att läsa!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards