Alla inlägg den 15 februari 2009

Av Sofia Rehn - 15 februari 2009 23:06

(Dagens låt: The Story So far - I Didn't Slap You, I Hi Fived Your Face)


Nu är man hemma igen och lovet är över. Veckan har varit nice men gått för fort! Jag saknar snön och bröderna redan nu. Men jag hann ju med att rulla i snön, äta smörgåstårta och köra maraton med Veronica Mars säsong 2.

 Jag har bestämt mig för att när jag tar ett sabbatår efter gymnasiet så ska jag säsonga där uppe och skaffa mig lika fina vänner som mina bröder gjort.


Lovet är över som sagt, och jag hatar det! Jag vill inte vara hemma bland alla "måsten", skolan och ingen snö. Skolan ja... varför får vi läxor egentligen? Jag vet att det är för att vi ska lära oss saker och det har alltid varit så, men tänk efter! Man "jobbar" heltid, ibland mellan 8 och 5 och har endast 40minuters lunch vissa ggr. Efter att man lyckats ta sig hem så ska dessutom sätta sig ner med en massa extra-arbete som ska göras. Man brukar få frågan "vad gör du på din fritid?" då brukar jag svara "Jag sitter hemma, tar det lugnt och pluggar. Om jag har tid så umgås jag med mina vänner." ska fritid verkligen bestå av en massa jobb? fritid, fri + tid = fritid = tid som ska vara fri, men så är det inte. På min fritid hade jag velat göra vad jag vill. Leka med vänner, sitta ute i skogen och filosofera, titta på film, mysa, umgås etc. men detta glöms bort pga allt man ska hinna göra med skolan. Vi studerande är även rätt underbetalda. Våra arbetstider (som jag nämnde tidigare) är väldigt långa och man jobbar hemma. För detta tjänar vi 1050kr/månaden, inte helt okej!


Det finns i alla fall en skola här i Sverige som inte tror på läxor. De säger att barn och ungdomar är stressade som de är i dagens samhälle och de vill inte bidra till mer stress. visst de har prov då och då, men inte en massa inlämningar etc. de tror på fritiden!


Nä nu borde jag sova eftersom jag ska till mitt underbetalda arbete imorgon...



och glöm inte bort http://www.ettklickforskogen.se !!!!

Presentation

Omröstning

Vilken sorts inlägg vill just DU att Rehnet ska skriva?
 Seriösa och djupa inlägg om livet
 Hennes virriga och konstiga tankar
 Vad hon gjort under dagen och kläderna hon bär
 Allt rehnet behagar att skriva är värt att läsa!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards